Friday 12 February 2016

Ada Beri Dapat

Prof dr Muhaya
Mencari redha Allah

Hmm dr kata org yg mempunyai hasad dengki adalah susah melihat orang senang dan senang melihat orang susah.. Biarlah kita menjadi bahagia melihat orang bahagia dan berdoa semoga kita mendpt kebahgiaan tersebut..
Nak tahu kita punya sabar,tgk pada perrmulaan ujian tu..

Sibuk membersihkan muka tapi tak membersihkan hati.. Sibuk cari barang kemas tapi tak memperkemaskan diri..

Ilmu ikhlas.. Ilmu yakin..kalau kita ikhlas,kita sgt bebas drpd makhluk.. Org tak puji pun takpe..tak penat.. Org ikhlas bekerja adalah ladang dia dpt pahala..ikhlas pd Allah.. Kerja bagus..dpt naik pangkat..
Gaji kita seribu tapi kerja mcm 2 ribu..insyaAllah kita dpt 2 ribu dlm bentuk lain..
Jangan judges org..kalau kawan kita mcmtu,kita jgn tanya dia dpt ke redha Allah .. syaitan suka manusia ni was was dn putus asa..ketenangan itu sbb adanya Allah dlm hati..kita akn bahagia..suka senyum..kita lemah lembut,faham pd Agama,baik dgn semua org..
Ciri2 orang yang inginkan keredhaan Allah.. sifat bertawadduk,rendah hati..tak pandang remeh pd org .. Semua org lagi baik dprd dia..org yang hebat ialah orang yang buat org lain rasa hebat..
Tak sombong..sgt mudah berurusan..
Sgt approachable..muhasabah diri jgn bagi org takut dgn kita disebabkan diri kita yang terlalu sombong..
ingat Formula ringkas ni
  Peristiwa + respon = hasil di dunia dan akhirat

Mesti minta keberkatan waktu dn ketenangan jiwa..
Memujuk hati..
Kalau kita yakin,seluruh makhluk dlm gengaman Allah.. Hidup kita , bersamaan dgn kualiti hati..emosi kita bergantung pd fokus . Fokus positif,hidup positif..setiap kali negatif,positifkan..respon itu jawapan..

Kita tak blh kawal ujian tp kita blh kawal jawapan..
Org yg bermasalah byk masalah..org yg bijak adalah org yg byk mencari peluang..
Macamne nk cari redha Allah ? Semuanya bermula dgn NIAT.. Org yg tertekan adalah org yg byk fikir drpd zikir..kita ni blh bangun pagi bangun tahajjud dan sebgainya sebab Allah izinkan..prisnsip kehidupan..fikir baik,rasa baik,dapat baik..ingat "ada,beri,dapat.."
Betulkan diri kita..fokus kita cari redha Allah..tak blh kawal apa yg kita nak dpt..kita nak dapat redha Allah dgn melakukan semua aktiviti sbg ibadah..bebas drpd penghargaan manusia..
Dalam hidup ni kita ada Motivasi dalaman dan Motivasi luaran..motivasi luaran ( nk cantik,nk kaya,nk terkenal.. Penat kan.. ) motivasi dalaman(personal goal..ingin beri perkhidmatan  dn meningkatkan kualiti dn ilmu dalam diri..kita ingin beri manafaat dn menjadi professional dalam diri kita..
Step nak dapat redha Allah :
1.perbaiki diri akhlak,lembut akidah mantap
2.baiki hubungan silaturrahim..jaga maafkan semua org..
3.jadikan org yg bermanfaat tentukan manafaat..
knp stress cakap dpn org ? Sbb kita harapkan perhargaan org..
Pahala kita adalah mata wang hidup kita..kualiti hidup kita adalah kualiti kita dgn Allah..
Kesedaran pembersihan jiwa wajib dilakukan..sebelum nk tidur,tulis 3 perkarayang kita bersyukur dalam hidup ni...Guna teknik ni setiap hari ..bila kita bersyukur,hormon kita akn berbeza..Emosi kita juga akan berbeza menjadi lebih positif .. org yg tenang,energy dia sgt smooth..
Bila kita minta maaf dn ampunkan org..jauh drpd benci,dengki org.. Jaga apa yg kita cakap pd diri kita,kita blh dan mampu jd org yg berbeza setiap hari..minta pada Allah setiap hari agar dapat hati yg baru..kedua,energy yang kita ada gunakan untuk perkara yang bermanafaat..ketiga,apa manafaat yg kita beri pd hari ni...

Cuba pejam mata,baca al fatihah dn sebarkan kpd org lain..duduk diam dlm 10 minit.. Ada beri dapat.. So kalau kita takde kasih syg,kita takde syukur..jiwa yg baik adalah org yg suka buat baik..syaitan sentiasa lihat kita dan mencari strategi utk jatuhkan kita.. Istighfar.. Istighfar.. Istighfar setiap kali ter atau nak buat perkara jahat.. Ingat, kualiti solat menentukan kualiti hidup kita..
Moga moga allah sentiasa meredhai hidup kita.. Amin :) 
Sekian untuk motivasi diri ini dan kalau yang membaca post kali ni.. haha hasil dapat menonton rancangan 
Tanyalah 
Ustazah oleh Prof Dr Muhaya yang memberi inspirasi untuk aku menjadi seorang Doktor mata paling kurang pun jadi Optometrist pun jadilah..haha 
Semoga bermanfaat ..

No comments:

Post a Comment